Informatica 5BCW
Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).
Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.
Title | Class progress | |||
---|---|---|---|---|
1. Calculate a factorial | ||||
2. Som van 5 getallen | ||||
3. Sum of indefinite number series | ||||
4. Aftellen | ||||
5. Multiplication tables | ||||
6. Multiplication tables | ||||
7. Largest, smallest and triplicates | ||||
8. Fibonacci sequence | ||||
9. Common characters | ||||
10. Approximation of pi | ||||
11. Prime numbers | ||||
12. Five dice | ||||
13. Triangle Crawlers | ||||
14. Series of squares | ||||
15. Smallest integer divider | ||||
16. Position of max value | ||||
17. Greater than previous number | ||||
18. Second highest number in series | ||||
19. Occurrences of highest value in series | ||||
20. The lost card | ||||
21. Sandbox |