De Programmeursleerlingen van College Hagelstein


Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).

Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.

Title
Introduction
While loop
For loops
Loop control statements
Nested loops
The loop-and-a-half
Being smart about loops
On designing algorithms
What you learned
Exercises
Multiplication tables
Multiplication tables
Largest, smallest and triplicates
99 bottles of beer
Fibonacci sequence
Common characters
Approximation of pi
Number guessing game (TODO)
Number guessing game (TODO)
Prime numbers
Multiplication tables
Sum of two squares
Five dice
DCBA = 4 × ABCD
Monkeys and coconuts
Triangle Crawlers