De Programmeursleerlingen van College Hagelstein
Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).
Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.
Title | |||
---|---|---|---|
Introduction | |||
While loop | |||
For loops | |||
Loop control statements | |||
Nested loops | |||
The loop-and-a-half | |||
Being smart about loops | |||
On designing algorithms | |||
What you learned | |||
Exercises | |||
Multiplication tables | |||
Multiplication tables | |||
Largest, smallest and triplicates | |||
99 bottles of beer | |||
Fibonacci sequence | |||
Common characters | |||
Approximation of pi | |||
Number guessing game (TODO) | |||
Number guessing game (TODO) | |||
Prime numbers | |||
Multiplication tables | |||
Sum of two squares | |||
Five dice | |||
DCBA = 4 × ABCD | |||
Monkeys and coconuts | |||
Triangle Crawlers |