5 ADB Python-oefeningen (2023–2024)
Wendy VANDEWIELE · VTI Torhout
Deze cursus is voor de leerlingen ADB uit VTI Torhout.
You are not a member of this course.
RegisterOefeningen die je aanleren om vlot te werken met de inbegrepen Python functies input()
en print()
. Deze functies maken invoer via het toetsenbord en uitvoer naar het scherm (afdrukken) mogelijk. Zonder invoer en uitvoer is interactie dmv een Python programma/script niet mogelijk.
In deze oefeningen leer je ook werken met verschillende variabelen.
De laatste oefening is een uitbreidingsoefening en hoef je niet te maken. De overige oefeningen zijn verplicht.
Oefeningen die je allerlei berekeningen met getallen laten uitvoeren.
Natuurlijk gaat dat over de som, het verschil, de vermenigvuldiging en de deling.
Maar ook de machtsverheffing, de geheeltallige deling (floor division) en de restberekening (modulo) komen aan bod.
Oefeningen die het if\else
-statement inoefenen, alvorens (binnen dezelfde reeks) uit te breiden naar het if\elif\else
-statement.
Na de if
of elif
hoort steeds een bewering (Booleaanse expressie) te staan.
Het bouwen van zinvolle Booleaanse expressies, is (in deze oefeningenreeks) net zo belangrijk als het onder de knie krijgen van de if/elif/else-syntax.
Het opstellen van zinvolle Booleaanse expressies, vereist al snel het gebruik van relationele operatoren, Booleaanse operatoren, ingebouwde functies zoals abs()
, max()
, min()
, len()
, …
Na het maken van deze oeningen zullen de begrippen relationele operator, takenlijst, indentatie en booleaanse waarde geen geheimen meer hebben.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Smallest of 2 numbers | |||||
Odd or even | |||||
3 digit number | |||||
Chessgame - dark square | |||||
Chessgame - same color squares | |||||
Digits in order | |||||
Chessgame - knight move | |||||
1 out of 2 is positive | |||||
Chessgame - Rook move | |||||
Palindrome of 4 digits | |||||
The next day | |||||
Leap year | |||||
Chessgame - Bishop move | |||||
Chessgame - King move | |||||
Chessgame - Queen move | |||||
Greater, smaller, equal to 0 | |||||
Number of days in a month | |||||
The black sheep | |||||
The 4th corner | |||||
Sort 3 numbers | |||||
Linear equation | |||||
Smallest of 3 numbers | |||||
Number of equal numbers | |||||
Smallest of 5 numbers |
Oefeningen die je aanleren om vlot te werken met de eerste van 2 lussen; namelijk de while
-lus.
De while
-lus kan altijd gebruikt worden. Men hoeft op voorhand niet te weten hoe vaak een herhaling zal worden uitgevoerd.
De while
-lus sluit heel goed aan bij het if
-statement. Beiden starten met een booleaanse expressie!
Regelmatig moeten waarden op het scherm verschijnen, zonder dat die steeds op een nieuwe regel verschijnen. Daarvoor zal je de keyword argumenten sep
en end
, die horen bij de functie print()
moeten gebruiken.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Series of squares | |||||
Smallest integer divider | |||||
Powers of 2 | |||||
Start to Run | |||||
Length of a series | |||||
Sum of indefinite number series | |||||
Average of indefinite number series | |||||
Maximum of indefinite number series | |||||
Position of max value | |||||
Number of even numbers | |||||
Greater than previous number | |||||
Second highest number in series | |||||
Occurrences of highest value in series | |||||
Longest streak of equal values in series | |||||
Fibonacci sequence | |||||
Is it a Fibonacci number |
Oefeningen die je aanleren om vlot te werken met de “for-lus”.
De for-lus is bruikbaar wanneer je op voorhand weet hoe vaak een herhaling zal worden uitgevoerd. Ofwel omdat je het op voorhand vastlegt, ofwel om dat je beschikbare collectie gebruikt.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Sum of 10 numbers | |||||
Sum of N numbers | |||||
Count the number of zeros | |||||
Print the numbers x through y | |||||
Calculate a factorial | |||||
Sum of 3rd powers | |||||
Sum of factorials | |||||
Ladder of digits | |||||
Print the numbers x through y up or down | |||||
Multiplication tables |
Oefeningen die je aanleren om vlot manipulaties te kunnen uitvoeren op waarden van het datatype string. Slicing, len()
, …
Los op met string functies.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Slicing basics | |||||
two half strings | |||||
Erase every 3rd character | |||||
Word count | |||||
Word swap | |||||
Second appearance | |||||
First and last appearance | |||||
Remove the intermediate part | |||||
Reverse the intermediate part | |||||
Replace substring | |||||
Remove character | |||||
Replace within fragment |
Oefeningen die je aanleren om vlot manipulaties te kunnen uitvoeren op waarden van het datatype list. Slicing, len()
, …
List methodes zoals append()
, extend()
, pop()
, …
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Make and print numberlist | |||||
Make and print undefined numberlist | |||||
Make numberlist from string | |||||
Even indices | |||||
Even values | |||||
Greater than left neighbour | |||||
Good neighbours | |||||
Number greater than both neighbours | |||||
Number of different values | |||||
Neighbours swap places | |||||
Maximum from list | |||||
Swap places of minimum and maximum | |||||
Number of pairs in list | |||||
Unique values |
Extra oefeningen op de geziene leerstof tot nu toe.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Vouwen | |||||
Processie van Echternach | |||||
Fietsen | |||||
BlackJack | |||||
Bevriende getallen | |||||
Perfecte getallen | |||||
Tafels | |||||
Klaspunten | |||||
Monkeys and coconuts | |||||
Hoger-Lager (oefening) | |||||
Between brackets | |||||
Formula One | |||||
Maximum van 3 lijsten | |||||
Beveiliging: Coderen | |||||
Beveiliging: Decoderen | |||||
tel_klinkers | |||||
Dronken woorden | |||||
Counting vowels | |||||
Autocorrect |
We zien 2D lijsten als een uitbreiding op de gewone lijst. Een 2D lijst, is een lijst die bestaat uit lijsten.
Een wiskundige matrix, kan makkelijk gemodelleerd worden adhv 2D lijsten.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Apply scale | |||||
Finding the max value in a 2D list | |||||
Crowding the diagonals of a 2D list | |||||
Crowding triangles in a 2D list | |||||
Swap columns in a 2D list |
Je leert werken met waarden van het datatype dictionary (dict).
Voorlopig zijn er geen video’s beschikbaar die de nodige kennis overbrengen.
Wil je verder doen met de oefeningen uit deze reeks, schakel dan over naar het boek “De programmeursleerling” van Prof. Spronck. Zijn boek (pdf) is gratis downloadbaar via zijn “website”. Na het doornemen van hoofdstuk 13, ben je in staat om de oefeningen uit deze reeks te maken.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Appearances | |||||
Opposites | |||||
Elections | |||||
Most occuring word | |||||
Accessrights | |||||
Countries and cities | |||||
Textanalysis | |||||
Dictionary Dutch-Latin |