Python in de Klas - Computationeel Denken (2024–2025)
Robbe Wulgaert · Sint-Lievenscollege Gent
Meer informatie over deze lessenreeks kan je hier vinden.
Oefeningen en lesvideo’s in deze lessenreeks zijn vrij te gebruiken, mits naamsvermelding.
Vragen of opmerkingen: www.robbewulgaert.be/contact
You are not a member of this course.
RegisterTitle | Class progress | |||
---|---|---|---|---|
1. Introduction |
Een eerste kennismaking met de Python syntax.
Aan bod komen variabelen en hun datatypes zoals str
, int
en float
en de elementaire input()
en print()
functies.
Title | Class progress | |||
---|---|---|---|---|
1. Theory - Datatypes | ||||
2. Alice | ||||
3. Theory - Input Function and Data Types | ||||
4. Who is Alice? | ||||
5. Theory - Integers and floats | ||||
6. Rapportcijfers | ||||
7. Theory - Simple Calculations and Operators | ||||
8. Drukkerij |
Hoe plak je stukken tekst of variabelen aan elkaar? Je oefent op het verschil tussen ,
en +
bij het concateneren of samenvoegen van tekst.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Combining Strings and Numbers | |||||
Online bestelling | |||||
Online bestelling Deel 2 | |||||
Oppervlakte en omtrek rechthoek | |||||
Oppervlakte en omtrek vierkant | |||||
Stappenteller | |||||
3D-printer |
Evaluatieoefeningen op de sequentie. Basisoperatoren, concateneren, modulo en gehele deling, import math …
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Namen omwisselen | |||||
Black Friday | |||||
Gemist gesprek | |||||
Brandende kaars | |||||
Kenteken | |||||
Rubiks kubus | |||||
Papiersoorten | |||||
Rijksregisternummer | |||||
Identiteitsplaatje | |||||
Vierkanten in de Oudheid | |||||
Lisa's herlaadkaart | |||||
Parallellepipedum | |||||
Recht prisma | |||||
Aparte cijfers | |||||
Cilinder | |||||
Sneeuwvlok van Koch | |||||
Vierkantswortel schatten | |||||
Tegels snijden | |||||
Oloïde | |||||
Regelmatige vijfhoek | |||||
Decimale graden | |||||
Eeuw bepalen | |||||
Palindroomgetallen maken | |||||
Stardate | |||||
Medicatie nemen | |||||
Eieren | |||||
Digitale klok | |||||
Concorde |
In dit hoofdstuk leer je over de if
en else
-statements en hoe je daarmee een beslissingsboom kan bouwen.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - IF function | |||||
Gratis verzending | |||||
Theory - IF and ELSE functions | |||||
Gratis verzending Deel 2 | |||||
Positief, negatief of nul | |||||
Onbekenden A en B | |||||
Prijzen taxi's |
In dit hoofdstuk leer over het elif
-statement en hoe je daarmee jouw beslissingsboom kan voorzien van meer dan twee opties.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - IF, ELIF and ELSE functions | |||||
Gratis verzending Deel 3 | |||||
Museumbezoek Griekenland | |||||
Korting op pizza's | |||||
Risk |
Bij het opstellen van voorwaarden binnen onze if
en elif
-statements kunnen we waarden vergelijken. Daarvoor gebruiken we logische operatoren zoals gelijk ==
en ongelijk !=
.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Complicated Conditions - Equal-Unequal | |||||
James Bond | |||||
Promocodes | |||||
Stappenteller | |||||
Getallen vergelijken |
Bij het opstellen van voorwaarden willen we soms meerdere condities vergelijken, zoals een waarde die tegelijk groter is dan X maar kleiner dan Y. Daarvoor gebruiken we and
en or
.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Complicated Conditions - AND OR | |||||
Pretpark | |||||
BMI | |||||
Interval | |||||
Onderscheiding | |||||
Aantal tekorten | |||||
Gebruikersnaam vergeten |
Wanneer we acties een vast aantal keer willen herhalen, maken we gebruik van een for
-statement of begrensde herhaling. Dat is een herhaling waarbij we exact weten hoeveel keer deze uitgevoerd moet worden.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - For i in Range | |||||
Som van tien getallen | |||||
Bart Simpson | |||||
Lancering | |||||
Tafels van vermenigvuldiging | |||||
Alle tafels | |||||
Delers | |||||
Gebrekkige, perfecte en overvloedige getallen | |||||
Volkomen kwadraat | |||||
Priemgetal | |||||
Priemgetallen kleiner dan ... | |||||
Griekse vierkanten | |||||
Sneeuwvlok van Koch | |||||
Draakkromme | |||||
Driehoek van Sierpiński | |||||
Theory - Fibonacci's Row | |||||
Rij van Fibonacci |
Oefeningenreeks op het gebruiken van de begrensde herhaling (for
-statement) om patronen op het scherm te printen
.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Patroon vierkant | |||||
Patroon driehoek links | |||||
Patroon driehoek rechts | |||||
Patroon pijl links | |||||
Patroon hol vierkant | |||||
Patroon holle driehoek links | |||||
Patroon gelijkbenige driehoek | |||||
Patroon ruit | |||||
Patroon holle ruit | |||||
Patroon N |
In dit hoofdstuk leren we de math-bibliotheek
importeren
in onze oefening. Deze bibliotheek bevat functies zoals de random-functie
die we daarna kunnen gebruiken in ons algoritme.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Import random | |||||
Random multiplication | |||||
Test the tables of multiplication | |||||
Simulating rolling dice | |||||
Simulating π | |||||
Yahtzee |
In dit hoofdstuk leer je over de lijsten. Dat is een datatype waarin we meerdere items kunnen bewaren. Denk aan namen in een klaslijst, cijfers uit een rapport en veel meer. Je kan deze items ook een voor een gebruiken in een begrensde herhaling.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Iterations and Lists | |||||
Lists and Iterations - Sales Numbers | |||||
Lijsten en Herhalingen - RGB | |||||
Lists and Loops - Dividers |
Bij het gebruik van een begrensde herhaling kunnen we niet alleen itereren met getallen, maar ook over een string
. Zo kunnen doorheen een string
gaan, karakter per karakter. Zo kunnen we bepaalde karakters tellen, vermenigvuldigen, omzetten naar hoofdletters …
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Iterate using a String | |||||
Woord omdraaien | |||||
Palindroom | |||||
P-taal | |||||
Letters tellen | |||||
Isogram | |||||
Dubbele klinkers | |||||
7 Wonders | |||||
Game rank | |||||
Game rank Deel 2 |
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Schaapjes tellen | |||||
Legende van het schaakspel | |||||
Kubussen | |||||
Sum of Squares | |||||
Samengestelde interest | |||||
Zoek een deler! | |||||
Ken jij het kwadraat van ...? | |||||
Patroon Z | |||||
Patroon N | |||||
Patroon V | |||||
Patroon * | |||||
Patroon vierkant | |||||
Samengesteld getal | |||||
Rechthoekig getal | |||||
Semipriemgetal | |||||
Boom van Pythagoras | |||||
Griekse vierkanten Deel 2 | |||||
Score |
In dit hoofdstuk leer je over de voorwaardelijke herhaling. Dat is een herhaling waarbij we niet exact weten hoeveel keer de acties zullen worden uitgevoerd, maar waarbij we de herhaling laten lopen zolang aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Hiervoor gebruiken we een while
-lus.
Title | Class progress | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theory - Conditional Loops | |||||
Oneindige lus | |||||
200 gram suiker schatten | |||||
Papier vouwen | |||||
Kudde antilopen | |||||
Samengestelde interest | |||||
Stuiterende bal | |||||
R₀ waarde | |||||
Herhaaldelijk optellen | |||||
Klasresultaten en gemiddelde | |||||
Ontbinden in priemfactoren | |||||
Gebruikersnaam vergeten, probeer opnieuw... | |||||
Theory - Collatz' Conjecture | |||||
Collatz' Conjecture |