Informatica 5BCW
Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).
Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.
Titel | Voortgang groep | |||
---|---|---|---|---|
1. Faculteit berekenen | ||||
2. Som van 5 getallen | ||||
3. Som van onbepaalde reeks getallen | ||||
4. Aftellen | ||||
5. Tafels van vermenigvuldiging | ||||
6. Tafels van vermenigvuldiging | ||||
7. Grootste, kleinste en drievouden | ||||
8. Rij van Fibonacci | ||||
9. Gemeenschappelijke karakters | ||||
10. Benadering van pi | ||||
11. Priemgetallen | ||||
12. Vijf dobbelstenen | ||||
13. Driehoekkruipers | ||||
14. Serie van kwadraten | ||||
15. Kleinste gehele deler | ||||
16. Positie van maximum waarde | ||||
17. Groter dan voorgaande in reeks | ||||
18. Op één-na-hoogste waarde in de reeks | ||||
19. Aantal maal hoogste waarde in de reeks | ||||
20. De verloren kaart | ||||
21. Kladblok |