Warning! It seems that you are using Dodona within another webpage, so not everything may work properly. Let your teacher know so that he can solve the problem by adjusting a setting in the learning environment. In the meantime, you can click this link to open Dodona in a new window.
Drankautomaat
Sign in to test your solution.
/**
* De klasse drankautomaat beschrijft de werking van een drankautomaat.
* Je kan enkel euromuntstukken vanaf 5 cent in de automaat steken.
* Geld kan op drie plaatsen zitten:
* Na een verkoop: geldlade van de drankautomaat.
* Voor een voorkoop: geldlade van ingeworpen munten.
* Na een verkoop of geld terug voor de verkoop: geldlade van het wisselgeld
* De prijzen en de soorten drankjes staan vast:
* water: 0.60 euro
* cola, fanta, sprite: 0.90 euro
* fruitsap: 1.20 euro
* Van elke drank zitten initieel 20 blikjes in de automaat.
*
* @author Dominiek Vandewalle
* @version 2014-09-16
*/
public class Drankautomaat
{
// Velden
private double bedragInAutomaat;//geldlade van de automaat
private double ingeworpenBedrag; //geldlade van ingeworpen munten
private double wisselgeld; //geldlade voor het wisselgeld.
private int aantalWater;
private int aantalCola;
private int aantalFanta;
private int aantalSprite;
private int aantalFruitsap;
/**
* Constructor voor objecten van de klasse Drankautomaat
*/
public Drankautomaat()
{
bedragInAutomaat = 0;
ingeworpenBedrag = 0;
wisselgeld = 0;
aantalWater = 20;
aantalCola = 20;
aantalFanta = 20;
aantalSprite = 20;
aantalFruitsap = 20;
}
/**
* Toont het bedrag in de geldlade van de drankautomaat.
*
* @return het totale bedrag dat in de drankautomaat zit.
*/
public double getBedragInAutomaat()
{
return bedragInAutomaat;
}
/**
* Toont het bedrag in de geldlade van de ingeworpen munten.
*
* @return het ingeworpen bedrag.
*/
public double getIngeworpenBedrag()
{
return ingeworpenBedrag;
}
/**
* Laat de ingeworpen munten terug in het wisselgeldbakje vallen
*/
public void geefMuntenTerug()
{
wisselgeld += ingeworpenBedrag;
ingeworpenBedrag = 0;
}
/**
* Geeft de inhoud van het wisselgeldbakje terug.
* Het wisselgeldbakje is nu terug leeg
*
* @return het bedrag in het wisselgeldbakje
*/
public double neemWisselGeldTerug()
{
double hulp;
hulp = wisselgeld;
wisselgeld = 0;
return hulp;
}
/**
* Voegt een muntstuk toe aan het verzamelbakje van de
* ingeworpen munten.
* Laat enkel munten van 0.05, 0.10, 0.20, 0.50, 1.00, 2.00 toe.
*
* @param muntstuk de waarde van het muntstuk
*/
public void werpMuntstukIn(double muntstuk)
{
}
/**
* Vermindert het aantal drankjes van een bepaalde soort met één
* indien:
* Er voldoende geld ingeworpen werd.
* Het drankje nog in voorraad is.
* Laat het eventueel wisselgeld in de geldlade voor wisselgeld
* vallen en voegt het aankoopbedrag toe aan de geldlade van de
* drankautomaat.
*
* @param drankje Het gekozen drankje.
*/
public void kiesDrankje(String drankje)
{
}
/**
* Geeft de prijs van een drankje terug
*
* @param drankje De naam van het drankje.
* @return De prijs van het drankje.
*/
public double prijsDrankje(String drankje)
{
}
/**
* Geeft aan hoeveel drankjes van een bepaalde soort nog in de
* automaat zitten.
*
* @param drankje De naam van het drankje.
* @return Aantal drankjes aanwezig in de automaat.
*/
public int aantalDrankjesInAutomaat(String drankje)
{
}
/**
* Vermindert het aantal drankjes in de drankautomaat met één.
*
* @param drankje De naam van het drankje.
*/
public void verminderAantalDrankjes(String drankje)
{
}
}
You can submit as many times as you like. Only your latest submission will be taken into account.
Sign in to test your solution.