De Programmeursleerlingen van College Hagelstein
Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).
Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.
Titel | |||
---|---|---|---|
Inleiding | |||
While loop | |||
For loops | |||
Loop controle | |||
Geneste loops | |||
De loop-en-een-half | |||
Slim gebruik van loops | |||
Over het ontwerpen van algoritmes | |||
Wat je geleerd hebt | |||
Oefeningen | |||
Tafels van vermenigvuldiging | |||
Tafels van vermenigvuldiging | |||
Grootste, kleinste en drievouden | |||
99 bottles of beer | |||
Rij van Fibonacci | |||
Gemeenschappelijke karakters | |||
Benadering van pi | |||
Getallen raden (TODO) | |||
Getallen raden (TODO) | |||
Priemgetallen | |||
Tafels van vermenigvuldiging | |||
Som van twee kwadraten | |||
Vijf dobbelstenen | |||
DCBA = 4 × ABCD | |||
Apen en kokosnoten | |||
Driehoekkruipers |