Voorbeeldoefeningen – Basisstatistiek (2024–2025)
Kuralarasan Kumar · Universiteit Gent
Deze cursus biedt voorbeeldoefeningen in basisstatistiek met R. Je leert de belangrijkste statistische concepten begrijpen en toepassen aan de hand van praktische oefeningen. Onderwerpen zijn onder andere beschrijvende en inferentiële statistiek, hypothesetoetsing en datavisualisatie. De cursus is geschikt voor beginners en voor iedereen die zijn basiskennis statistiek wil versterken.
Je bent niet geregistreerd voor deze cursus.
Titel | Voortgang groep | |||
---|---|---|---|---|
Prefecte | ||||
Introductie |
In deze reeks oefenen studenten met de kernbegrippen van statistiek, zoals meetniveaus, beschrijvende versus inferentiële statistiek, en het opstellen van een nulhypothese. Daarnaast leren ze eenvoudige berekeningen uitvoeren zoals gemiddelden, correlaties en regressies. De oefeningen koppelen deze concepten aan realistische voorbeelden uit de criminologie, zoals inbraakcijfers en variatie tussen districten. Deze reeks vormt de basis voor een goed begrip van latere, complexere analyses.
Deze reeks verdiept het begrip van studenten in complexe statistische analyses en interpretaties. Ze leren hoe ze regressiemodellen beoordelen (R², leverage), hoe steekproevenverdelingen werken, en hoe ze residuen en significatiewaarden kritisch interpreteren. Grafische representaties zoals histogrammen en boxplots helpen bij het herkennen van scheve verdelingen en uitschieters. Ook komt partiële correlatie aan bod, waarmee studenten leren hoe derde variabelen een schijnbaar verband kunnen beïnvloeden. De focus ligt op het analyseren en evalueren van statistische relaties in criminele data.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
9. Interpretatie van een histogram | |||||
10. Boxplot responstijden | |||||
11. Scatterplot van werkloosheid versus gewelddadige misdrijven | |||||
12. Partiële correlatie | |||||
13. Interpretation of a significance test | |||||
14. Evaluatie van correlaties (Spurieuze correlatie) | |||||
15. Evaluatie Onderzoeksopzet |