De Programmeursleerling voor 6 Wewi (2024–2025)

Pepijn De Petter · Onze-Lieve-Vrouw-Instituut Boom

de programmeursleerling

In deze interactieve cursus leer je programmeren in Python 3. Daarbij gaan we ervan uit dat je nog geen enkele ervaring hebt met programmeren. Het leermateriaal is gebaseerd op het boek De programmeursleerling van Pieter Spronck (Tilburg University).

Leerkrachten die met deze cursus aan de slag willen gaan, nemen best ook even de documentatie door.

Boek als PDF lezen
ENGLISH VERSION

Je bent niet geregistreerd voor deze cursus.

Registreren

Oefeningenreeksen

Computers zijn prachtige machines. De meeste machines (auto’s, televisies, magnetrons) zijn gemaakt voor een specifiek doel dat ze effectief en efficiënt kunnen bereiken. Computers daarentegen zijn doelloze machines, die alles wat je maar wilt aangeleerd kunnen krijgen. De kunde die je in staat stelt om computers te laten doen wat je wilt, heet “programmeren.”

In iedere wetenschappelijke richting en in elk beroep, moeten mensen vandaag de dag omgaan met grote hoeveelheden data. Zij die in staat zijn de kracht van computers in te zetten om gebruik te maken van die data, met andere woorden, zij die kunnen programmeren, zijn veel beter in staat hun beroep uit te oefenen dan zij die dat niet kunnen. Ik durf zelfs te stellen dat in de zeer nabije toekomst zij die niet kunnen programmeren niet meer arbeidsgeschikt zijn. Daarom zie ik het als een noodzaak dat iedereen tijdens zijn of haar opleiding leert programmeren.

Programmeren betekent niet alleen dat je weet wat programmeerregels doen; het betekent ook dat je kunt denken als een programmeur, en dat je problemen kunt analyseren vanuit het perspectief dat ze opgelost moeten worden door een computer. Deze vaardigheden kun je niet leren uit een boek. Je kunt ze alleen leren door daadwerkelijk programma’s te maken.

Dit boek is geschreven om je de basis van de Python 3 computertaal te leren. Studenten leren met dit boek niet alleen de taal te gebruiken, maar doen er ook oefeningen mee.

Het boek is niet alleen bedoeld voor studenten die vanuit zichzelf al kunnen en willen programmeren. Het is ook en misschien zelfs vooral bedoeld voor hen voor wie programmeren een vreemde taak is. De teksten in dit boek zijn vaak uitgebreider dan je in andere boeken tegenkomt, en proberen problemen te voorzien die je tegen kunt komen wanneer je nieuwe concepten probeert te begrijpen.

Zoals ik heb uitgelegd in de introductie, zul je Python code moeten schrijven om te kunnen leren met dit boek. Dat betekent dat je een computer nodig hebt waarop Python geïnstalleerd is, en je moet weten hoe je Python programma’s kunt schrijven. Dit hoofdstuk legt uit hoe je Python aan het werk krijgt.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Python installeren
Python programma's creëren
Python programma's uitvoeren
Aanvullend materiaal
Hello, world!
Een expressie evalueren

Welkom bij het eerste echte programmeerhoofdstuk. In dit hoofdstuk bespreek ik expressies, die je kunt beschouwen als berekeningen die je ook kunt uitvoeren met een simpele rekenmachine. Het is een klein begin, maar deze expressies ga je nodig hebben in alle volgende hoofdstukken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Resultaten tonen
Tekst uitschrijven
Data types
Expressies
Stijl
Wat je geleerd hebt
Boeken bestellen
ZeroDivisionError
Runtime-fouten
Alarm instellen

Als je met code werkt, ben je vaak bezig met het ontwerpen van een procedure (of “algoritme”) dat een probleem op een algemeen toepasbare manier oplost. Bijvoorbeeld, in opgave 3.1 moest je de prijs van 60 boeken uitrekenen. De code die je schreef lost het probleem alleen op voor precies 60 boeken voor een bepaalde prijs. Als je een dergelijk probleem algemener wilt oplossen, moet je variabelen gebruiken om waardes in op te slaan.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Variables en waardes
Namen van variabelen
Debuggen met variabelen
Soft typing
Verkorte operatoren
Commentaar
Wat je geleerd hebt
Gemiddelde van drie waarden
Oppervlakte van een cirkel
Aantal muntjes
Variabelen omwisselen

Ik heb in de voorgaande hoofdstukken al gesproken over een aantal basis “functies,” zoals print() en int(). In dit hoofdstuk worden deze functies in meer detail besproken, en zal ik een aantal nieuwe functies introduceren die nuttig gaan zijn in de volgende hoofdstukken. In hoofdstuk 8 ga ik bespreken hoe je je eigen functies kunt maken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Elementen van een functie
Enkele basisfuncties
Modules
Wat je geleerd hebt
Lengte van een string
Stelling van Pythagoras
Minimum, maximum en gemiddelde
Machten van e
Gehele toevalsgetallen

In een programma zijn er vaak regels code die je alleen wilt uitvoeren onder bepaalde omstandigheden. Om dat te regelen, bieden alle programmeertalen zogeheten “conditionele statements” of “condities.” In dit hoofdstuk leg ik uit hoe condities werken in Python.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Boolean expressies
Conditionele statements
Vroegtijdig afbreken
Wat je geleerd hebt
Letterscores
Letterscores
Verschillende klinkers
Kwadratische vergelijkingen

Computers raken niet verveeld. Als een computer een taak honderdduizenden malen moet herhalen, protesteert hij niet. Mensen daarentegen houden niet van teveel herhaling. Daarom moeten herhalende taken aan een computer worden overgelaten. Alle programmeertalen ondersteunen herhalingen. De klasse programmeerconstructies die herhalingen mogelijk maken heten “iteraties.” Een veelgebruikte term is “loops” (Engels, spreek uit: “loeps” – dit woord kun je netjes vertalen als “lussen,” maar dat zeggen programmeurs nooit).

Dit hoofdstuk legt uit wat je moet weten over loops in Python. Als programmeren helemaal nieuw voor je is, zul je wellicht het gevoel krijgen dat loops een lastig onderwerp zijn. Als dat zo is, neem dan de tijd voor dit hoofdstuk, en werk eraan totdat je zeker weet dat je alles snapt. Loops zijn zo’n basaal programmeerconcept dat je ze goed moet begrijpen. Elk hoofdstuk dat hierna komt maakt gebruik van loops.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
While loop
For loops
Loop controle
Geneste loops
De loop-en-een-half
Slim gebruik van loops
Over het ontwerpen van algoritmes
Wat je geleerd hebt
Oefeningen
Tafels van vermenigvuldiging
Tafels van vermenigvuldiging
Grootste, kleinste en drievouden
99 bottles of beer
Rij van Fibonacci
Gemeenschappelijke karakters
Benadering van pi
Priemgetallen
Tafels van vermenigvuldiging
Som van twee kwadraten
DCBA = 4 × ABCD
Apen en kokosnoten
Driehoekkruipers

In hoofdstuk 5 beschreef ik hoe je eenvoudige functies kunt gebruiken, en hoe je functies kunt importeren uit modules. Dit hoofdstuk beschrijft hoe je je eigen functies en modules kunt creëren. Als je niet meer weet wat hoofdstuk 5 over functies zei, doe je er goed aan om dat hoofdstuk nogmaals door te nemen.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Het nut van functies
Het creëren van functies
Scope en levensduur
Grip krijgen op complexiteit
Modules
Anonieme functies
Wat je geleerd hebt
Tafels van vermenigvuldiging
Gemeenschappelijke karakters
Grerory-Leibnitz reeks
Kwadratische vergelijkingen
Binomiaalcoëfficiënt
Wat is er fout?

Recursie is een speciale techniek die je kunt gebruiken nu je geleerd hebt om functies te maken. Recursie kan bepaalde problemen op een elegante en krachtige manier oplossen, maar studenten vinden het vaak een lastig onderwerp. Daarom heb ik er een apart hoofdstuk aan gewijd. Als je bij bestudering van dit hoofdstuk denkt dat het te ingewikkeld voor je is, voel je dan vrij om het voorlopig over te slaan. Je kunt naderhand bij dit hoofdstuk terugkomen. De volgende hoofdstukken zijn weer een stuk gemakkelijker.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Wat is recursie?
Recursieve definities
Wat je geleerd hebt
Fibonaccigetallen
Grootste gemene deler

Tot nu toe gebruikten de meeste voorbeelden en opgaves getallen. Je hebt je misschien afgevraagd of programmeren vooral bedoeld is voor het manipuleren van getallen. In het dagelijks leven is het veel gebruikelijker om met tekstuele informatie om te gaan.

De reden dat de omgang met teksten was uitgesteld tot nu, is dat in programmeertalen het veel gemakkelijker is om met getallen om te gaan dan met teksten. Maar in dit hoofdstuk leg ik uit hoe je teksten kunt manipuleren met programma’s.

In programmeeromgevingen worden teksten weergegeven door strings. Dit hoofdstuk geeft details over strings, en over functies die beschikbaar zijn om strings aan te pakken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Herhaling
Strings over meerdere regels
Speciale tekens
Tekens in een string
Strings zijn onveranderbaar
String methodes
Codering van tekens
Wat je geleerd hebt
Klinkers tellen
Tussen haakjes
Roteer een circulair alfabet
Woorden tellen
ASCII volgorde

Een tuple is een groep van één of meer waardes die als een geheel behandeld worden. Dit hoofdstuk legt uit hoe je tuples kunt herkennen en gebruiken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Gebruik van tuples
Tuples zijn onveranderbaar
Toepassingen van tuples
Wat je geleerd hebt
Complexe getallen optellen
Complexe getallen vermenigvuldigen

Een “list” (Engelse woord voor “lijst”) is een geordende verzameling van data items, net zoals een tuple. Het verschil tussen lists en tuples is dat lists veranderbaar zijn. Dit maakt ze tot een zeer flexibele data structuur, waar je op veel manieren gebruik van kunt maken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Basis van lists
Lists zijn veranderbaar
Lists en operatoren
List methodes
Alias
Geneste lists
List casting
List comprehensions
Wat je geleerd hebt
Geschud kaartspel
FIFO (TODO)
Zeef van Eratosthenes (TODO)

Strings, tuples en lists zijn geordende data structuren, wat inhoudt dat ze via indices benaderd kunnen worden. Maar niet alle data verzamelingen hebben een natuurlijke manier van numeriek geordend zijn, en deze kunnen dus niet (gemakkelijk) geïndiceerd worden. Python biedt “dictionaries” als een manier om ongeordende data te structureren.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Dictionary basis
Dictionary methodes
Keys
Opslaan van complexe waardes
Snelheid
Wat je geleerd hebt
Woorden tellen
Filmbeoordelingen
Bibliotheek (TODO)

Sets zijn ongeordende data structuren die alleen unieke elementen kunnen bevatten. Slechts weinig programmeertalen ondersteunen het gebruik van sets, maar Python doet het wel. Sets worden niet vaak gebruikt, maar kunnen soms een leuke oplossing geven voor een probleem.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Basis van sets
Set methodes
Frozensets
Wat je geleerd hebt
Socrates
Deelbaar

Tot nu toe heb ik Python programma’s behandeld als functionaliteiten die los staan van alles wat zich buiten het programma bevindt. Python programma’s draaien echter op een computer, en zo nu en dan moet een programma omgaan met de eigenschappen van een specifieke computer. Vanaf hoofdstuk 16 gaat dit een belangrijke rol spelen, omdat ik dan het omgaan met bestanden ga behandelen. Om met de eigenschappen van een specifieke computer te kunnen omgaan, introduceert Python een aantal functies in de os module, waar os de afkorting is voor “operating system” (besturingssysteem). Dit hoofdstuk bespreekt de belangrijkste functies uit de os module.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Computers en besturingssystemen
Command prompt
Bestandssysteem
OS functies
Wat je geleerd hebt
Directorystructuur

Eén van de belangrijkste toepassingen van Python voor dataverwerking is het lezen, wijzigen, en schrijven van tekstbestanden. Data wordt vaak opgeslagen in tekstbestanden, omdat dit soort bestanden gemakkelijk tussen verschillende programma’s overgedragen kan worden. Er zijn meerdere standaard bestandsformaten voor tekstbestanden, zoals “comma-separated values” (CSV) bestanden. Python ondersteunt een aantal van die formaten via modules, waarvan ik sommige later zal bespreken. Dit hoofdstuk focust op het openen, lezen, schrijven, en sluiten van willekeurige bestanden, ongeacht het formaat.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Platte tekstbestanden
Lezen van tekstbestanden
Schrijven in tekstbestanden
Toevoegen aan tekstbestanden
os.path methodes
Encoding
Wat je geleerd hebt
Woorden tellen
Woorden tellen
Zonder klinkers
Gemeenschappelijke woorden
Letterfrequenties

Soms treden runtime errors op niet omdat je een programmeerfout hebt gemaakt, maar omdat er een probleem optreedt dat je niet kon voorzien toen je het programma schreef. Dit is buitengewoon relevant als je met bestanden werkt: bijvoorbeeld, als je een bestand verwerkt dat op een USB-stick staat, en de gebruiker verwijdert de USB-stick tijdens de verwerking, krijg je uiteraard een fout die je niet echt zou kunnen voorzien in je code. Iedere runtime error genereert in de code een zogenaamde “exception” (“uitzondering”) die je kunt “afvangen.” Het afvangen van een exception betekent dat je in je programma code opneemt die ervoor zorgt dat de opgetreden fout zoveel mogelijk netjes wordt afgehandeld, in plaats van je programma abrupt af te breken.

Titel Voortgang groep Status
Inleiding
Errors en exceptions
Afhandelen van exceptions
Exceptions bij bestandsmanipulatie
Genereren van exceptions
Wat je geleerd hebt
Controleren
Titel Voortgang groep Status
Epiloog
Problemen Oplossen
Verschillen met Python 2
pcinput.py
pcmaze.py
Test Tekstbestanden
Antwoorden