5 ICW Python-oefeningen (2023–2024)
Wendy VANDEWIELE · VTI Torhout
Deze cursus is voor de leerlingen ICW uit VTI Torhout.
Je bent niet geregistreerd voor deze cursus.
RegistrerenOefeningen die je aanleren om vlot te werken met de inbegrepen Python functies input()
en print()
. Deze functies maken invoer via het toetsenbord en uitvoer naar het scherm (afdrukken) mogelijk. Zonder invoer en uitvoer is interactie dmv een Python programma/script niet mogelijk.
In deze oefeningen leer je ook werken met verschillende variabelen.
De laatste oefening is een uitbreidingsoefening en hoef je niet te maken. De overige oefeningen zijn verplicht.
Oefeningen die je allerlei berekeningen met getallen laten uitvoeren.
Natuurlijk gaat dat over de som, het verschil, de vermenigvuldiging en de deling.
Maar ook de machtsverheffing, de geheeltallige deling (floor division) en de restberekening (modulo) komen aan bod.
Oefeningen die het if\else
-statement inoefenen, alvorens (binnen dezelfde reeks) uit te breiden naar het if\elif\else
-statement.
Na de if
of elif
hoort steeds een bewering (Booleaanse expressie) te staan.
Het bouwen van zinvolle Booleaanse expressies, is (in deze oefeningenreeks) net zo belangrijk als het onder de knie krijgen van de if/elif/else-syntax.
Het opstellen van zinvolle Booleaanse expressies, vereist al snel het gebruik van relationele operatoren, Booleaanse operatoren, ingebouwde functies zoals abs()
, max()
, min()
, len()
, …
Na het maken van deze oeningen zullen de begrippen relationele operator, takenlijst, indentatie en booleaanse waarde geen geheimen meer hebben.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Kleinste van 2 getallen | |||||
Even of oneven | |||||
Getal van 3 cijfers | |||||
Schaakspel - donker veld | |||||
Schaakspel - zelfde kleur | |||||
Cijfers in volgorde | |||||
Schaakspel - paardensprong | |||||
1 van 2 is positief | |||||
Schaakspel - Toren aan zet | |||||
Palindroom van 4 cijfers | |||||
De volgende dag | |||||
Schrikkeljaar | |||||
Schaakspel - Loper aan zet | |||||
Schaakspel - Koning aan zet | |||||
Schaakspel - Koningin aan zet | |||||
Groter, kleiner, gelijk aan 0 | |||||
Aantal dagen in maand | |||||
Het zwarte schaap | |||||
Het 4de hoekpunt | |||||
Sorteer 3 getallen | |||||
Lineaire vergelijking | |||||
Kleinste van 3 getallen | |||||
Aantal gelijke getallen | |||||
Kleinste van 5 getallen |
Oefeningen die je aanleren om vlot te werken met de eerste van 2 lussen; namelijk de while
-lus.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Serie van kwadraten | |||||
Kleinste gehele deler | |||||
Machten van 2 | |||||
Start to Run | |||||
Lengte van een reeks | |||||
Som van onbepaalde reeks getallen | |||||
Gemiddelde van onbepaalde reeks getallen | |||||
Maximum van onbepaalde reeks getallen | |||||
Positie van maximum waarde | |||||
Aantal even getallen in reeks | |||||
Groter dan voorgaande in reeks | |||||
Op één-na-hoogste waarde in de reeks | |||||
Aantal maal hoogste waarde in de reeks | |||||
Langste serie gelijke waarden in reeks | |||||
Fibonacci reeks |
Oefeningen die je aanleren om vlot te werken met de eerste van 2 lussen; namelijk de for
-lus.
De for
-lus is bruikbaar wanneer je op voorhand weet hoe vaak een herhaling zal worden uitgevoerd. Of wel omdat je het op voorhand vastlegt, ofwel om dat je beschikbare collectie gebruikt.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Som van 10 getallen | |||||
Som van N getallen | |||||
Tel het aantal nullen | |||||
Print de getallen x tem y | |||||
Faculteit berekenen | |||||
Som van 3de machten | |||||
Som van faculteiten | |||||
De getalladder | |||||
Print getallen x tem y op of af |
Oefeningen die je aanleren om vlot manipulaties te kunnen uitvoeren op waarden van het datatype string. Slicing, len()
, …
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Slicing basics | |||||
Twee halve strings | |||||
Wis elk 3de teken | |||||
Aantal woorden | |||||
Woorden omwisselen | |||||
Tweede verschijning | |||||
Eerste en laatste verschijning | |||||
Verwijder het tussenstuk | |||||
Keer het tussenstuk om | |||||
Vervang substring | |||||
Verwijder teken | |||||
Vervang binnen fragment |
Oefeningen die je aanleren om vlot manipulaties te kunnen uitvoeren op waarden van het datatype list.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Maak en toon getallenlijst | |||||
Maak en toon onbepaalde getallenlijst | |||||
Maak getallenlijst van string | |||||
Even indices | |||||
Even waarden | |||||
Groter dan linker buur | |||||
Goede buren | |||||
Aantal groter dan de buren | |||||
Aantal verschillende waarden | |||||
Buren wisselen van plaats | |||||
Maximum van de lijst | |||||
Wissel minimum en maximum van plaats | |||||
Aantal paren in lijst | |||||
Unieke waarden | |||||
Acht koninginnen | |||||
Bowling |
We zien 2D lijsten als een uitbreiding op de gewone lijst.
Een 2D lijst, is een lijst die bestaat uit lijsten.
Een wiskundige matrix, kan makkelijk gemodelleerd worden adhv 2D lijsten.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Schaal toepassen | |||||
Schaakbord | |||||
Maximum waarde vinden in 2D lijst | |||||
Diagonaal vullen van 2D lijst | |||||
Driehoeken vullen van 2D lijst | |||||
Wissel kolommen van 2D lijst | |||||
Som van matrices |