Python in de Klas - Computationeel Denken (2024–2025)
Robbe Wulgaert · Sint-Lievenscollege Gent
Meer informatie over deze lessenreeks kan je hier vinden.
Oefeningen en lesvideo’s in deze lessenreeks zijn vrij te gebruiken, mits naamsvermelding.
Vragen of opmerkingen: www.robbewulgaert.be/contact
Je bent niet geregistreerd voor deze cursus.
RegistrerenTitel | Voortgang groep | |||
---|---|---|---|---|
1. Inleiding |
Een eerste kennismaking met de Python syntax.
Aan bod komen variabelen en hun datatypes zoals str
, int
en float
en de elementaire input()
en print()
functies.
Titel | Voortgang groep | |||
---|---|---|---|---|
1. Theorie - Datatypes | ||||
2. Alice | ||||
3. Theorie - Input-Functie en Datatypes | ||||
4. Wie is Alice? | ||||
5. Theorie - Integers en Floats | ||||
6. Rapportcijfers | ||||
7. Theorie - Eenvoudige Bewerkingen en Operatoren | ||||
8. Drukkerij |
Hoe plak je stukken tekst of variabelen aan elkaar? Je oefent op het verschil tussen ,
en +
bij het concateneren of samenvoegen van tekst.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Concateneren String en Getal | |||||
Online bestelling | |||||
Online bestelling Deel 2 | |||||
Oppervlakte en omtrek rechthoek | |||||
Oppervlakte en omtrek vierkant | |||||
Stappenteller | |||||
3D-printer |
Evaluatieoefeningen op de sequentie. Basisoperatoren, concateneren, modulo en gehele deling, import math …
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Namen omwisselen | |||||
Black Friday | |||||
Gemist gesprek | |||||
Brandende kaars | |||||
Kenteken | |||||
Rubiks kubus | |||||
Papiersoorten | |||||
Rijksregisternummer | |||||
Identiteitsplaatje | |||||
Vierkanten in de Oudheid | |||||
Lisa's herlaadkaart | |||||
Parallellepipedum | |||||
Recht prisma | |||||
Aparte cijfers | |||||
Cilinder | |||||
Sneeuwvlok van Koch | |||||
Vierkantswortel schatten | |||||
Tegels snijden | |||||
Oloïde | |||||
Regelmatige vijfhoek | |||||
Decimale graden | |||||
Eeuw bepalen | |||||
Palindroomgetallen maken | |||||
Stardate | |||||
Medicatie nemen | |||||
Eieren | |||||
Digitale klok | |||||
Concorde |
In dit hoofdstuk leer je over de if
en else
-statements en hoe je daarmee een beslissingsboom kan bouwen.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - IF-Functie | |||||
Gratis verzending | |||||
Theorie - Werken met IF en ELSE | |||||
Gratis verzending Deel 2 | |||||
Positief, negatief of nul | |||||
Onbekenden A en B | |||||
Prijzen taxi's |
In dit hoofdstuk leer over het elif
-statement en hoe je daarmee jouw beslissingsboom kan voorzien van meer dan twee opties.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Werken met IF, ELIF en ELSE | |||||
Gratis verzending Deel 3 | |||||
Museumbezoek Griekenland | |||||
Korting op pizza's | |||||
Risk |
Bij het opstellen van voorwaarden binnen onze if
en elif
-statements kunnen we waarden vergelijken. Daarvoor gebruiken we logische operatoren zoals gelijk ==
en ongelijk !=
.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Gecompliceerde Voorwaarden - Gelijk-Ongelijk | |||||
James Bond | |||||
Promocodes | |||||
Stappenteller | |||||
Getallen vergelijken |
Bij het opstellen van voorwaarden willen we soms meerdere condities vergelijken, zoals een waarde die tegelijk groter is dan X maar kleiner dan Y. Daarvoor gebruiken we and
en or
.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Gecompliceerde Voorwaarden - AND OR | |||||
Pretpark | |||||
BMI | |||||
Interval | |||||
Onderscheiding | |||||
Aantal tekorten | |||||
Gebruikersnaam vergeten |
Wanneer we acties een vast aantal keer willen herhalen, maken we gebruik van een for
-statement of begrensde herhaling. Dat is een herhaling waarbij we exact weten hoeveel keer deze uitgevoerd moet worden.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Begrensde Herhaling | |||||
Som van tien getallen | |||||
Bart Simpson | |||||
Lancering | |||||
Tafels van vermenigvuldiging | |||||
Alle tafels | |||||
Delers | |||||
Gebrekkige, perfecte en overvloedige getallen | |||||
Volkomen kwadraat | |||||
Priemgetal | |||||
Priemgetallen kleiner dan ... | |||||
Griekse vierkanten | |||||
Sneeuwvlok van Koch | |||||
Draakkromme | |||||
Driehoek van Sierpiński | |||||
Theorie - Rij van Fibonacci | |||||
Rij van Fibonacci |
Oefeningenreeks op het gebruiken van de begrensde herhaling (for
-statement) om patronen op het scherm te printen
.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Patroon vierkant | |||||
Patroon driehoek links | |||||
Patroon driehoek rechts | |||||
Patroon pijl links | |||||
Patroon hol vierkant | |||||
Patroon holle driehoek links | |||||
Patroon gelijkbenige driehoek | |||||
Patroon ruit | |||||
Patroon holle ruit | |||||
Patroon N |
In dit hoofdstuk leren we de math-bibliotheek
importeren
in onze oefening. Deze bibliotheek bevat functies zoals de random-functie
die we daarna kunnen gebruiken in ons algoritme.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Import random | |||||
Willekeurige maaltafel | |||||
Test jouw maaltafels | |||||
Simulatie dobbelsteenworpen | |||||
Simulatie π | |||||
Yahtzee |
In dit hoofdstuk leer je over de lijsten. Dat is een datatype waarin we meerdere items kunnen bewaren. Denk aan namen in een klaslijst, cijfers uit een rapport en veel meer. Je kan deze items ook een voor een gebruiken in een begrensde herhaling.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Herhalingen en Lijsten | |||||
Lijsten en Herhalingen - Verkoopsaantallen | |||||
Lijsten en Herhalingen - RGB | |||||
Lijsten en Herhalingen - Delers van een getal |
Bij het gebruik van een begrensde herhaling kunnen we niet alleen itereren met getallen, maar ook over een string
. Zo kunnen doorheen een string
gaan, karakter per karakter. Zo kunnen we bepaalde karakters tellen, vermenigvuldigen, omzetten naar hoofdletters …
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Itereren over een String | |||||
Woord omdraaien | |||||
Palindroom | |||||
P-taal | |||||
Letters tellen | |||||
Isogram | |||||
Dubbele klinkers | |||||
7 Wonders | |||||
Game rank | |||||
Game rank Deel 2 |
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Schaapjes tellen | |||||
Legende van het schaakspel | |||||
Kubussen | |||||
Som der kwadraten | |||||
Samengestelde interest | |||||
Zoek een deler! | |||||
Ken jij het kwadraat van ...? | |||||
Patroon Z | |||||
Patroon N | |||||
Patroon V | |||||
Patroon * | |||||
Patroon vierkant | |||||
Samengesteld getal | |||||
Rechthoekig getal | |||||
Semipriemgetal | |||||
Boom van Pythagoras | |||||
Griekse vierkanten Deel 2 | |||||
Score |
In dit hoofdstuk leer je over de voorwaardelijke herhaling. Dat is een herhaling waarbij we niet exact weten hoeveel keer de acties zullen worden uitgevoerd, maar waarbij we de herhaling laten lopen zolang aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Hiervoor gebruiken we een while
-lus.
Titel | Voortgang groep | Status | |||
---|---|---|---|---|---|
Theorie - Voorwaardelijke Herhaling | |||||
Oneindige lus | |||||
200 gram suiker schatten | |||||
Papier vouwen | |||||
Kudde antilopen | |||||
Samengestelde interest | |||||
Stuiterende bal | |||||
R₀ waarde | |||||
Herhaaldelijk optellen | |||||
Klasresultaten en gemiddelde | |||||
Ontbinden in priemfactoren | |||||
Gebruikersnaam vergeten, probeer opnieuw... | |||||
Theorie - Vermoeden van Collatz | |||||
Vermoeden van Collatz |