Drankautomaat

Log in om je oplossingen te testen.
/** * De klasse drankautomaat beschrijft de werking van een drankautomaat. * Je kan enkel euromuntstukken vanaf 5 cent in de automaat steken. * Geld kan op drie plaatsen zitten: * Na een verkoop: geldlade van de drankautomaat. * Voor een voorkoop: geldlade van ingeworpen munten. * Na een verkoop of geld terug voor de verkoop: geldlade van het wisselgeld * De prijzen en de soorten drankjes staan vast: * water: 0.60 euro * cola, fanta, sprite: 0.90 euro * fruitsap: 1.20 euro * Van elke drank zitten initieel 20 blikjes in de automaat. * * @author Dominiek Vandewalle * @version 2014-09-16 */ public class Drankautomaat { // Velden private double bedragInAutomaat;//geldlade van de automaat private double ingeworpenBedrag; //geldlade van ingeworpen munten private double wisselgeld; //geldlade voor het wisselgeld. private int aantalWater; private int aantalCola; private int aantalFanta; private int aantalSprite; private int aantalFruitsap; /** * Constructor voor objecten van de klasse Drankautomaat */ public Drankautomaat() { bedragInAutomaat = 0; ingeworpenBedrag = 0; wisselgeld = 0; aantalWater = 20; aantalCola = 20; aantalFanta = 20; aantalSprite = 20; aantalFruitsap = 20; } /** * Toont het bedrag in de geldlade van de drankautomaat. * * @return het totale bedrag dat in de drankautomaat zit. */ public double getBedragInAutomaat() { return bedragInAutomaat; } /** * Toont het bedrag in de geldlade van de ingeworpen munten. * * @return het ingeworpen bedrag. */ public double getIngeworpenBedrag() { return ingeworpenBedrag; } /** * Laat de ingeworpen munten terug in het wisselgeldbakje vallen */ public void geefMuntenTerug() { wisselgeld += ingeworpenBedrag; ingeworpenBedrag = 0; } /** * Geeft de inhoud van het wisselgeldbakje terug. * Het wisselgeldbakje is nu terug leeg * * @return het bedrag in het wisselgeldbakje */ public double neemWisselGeldTerug() { double hulp; hulp = wisselgeld; wisselgeld = 0; return hulp; } /** * Voegt een muntstuk toe aan het verzamelbakje van de * ingeworpen munten. * Laat enkel munten van 0.05, 0.10, 0.20, 0.50, 1.00, 2.00 toe. * * @param muntstuk de waarde van het muntstuk */ public void werpMuntstukIn(double muntstuk) { } /** * Vermindert het aantal drankjes van een bepaalde soort met één * indien: * Er voldoende geld ingeworpen werd. * Het drankje nog in voorraad is. * Laat het eventueel wisselgeld in de geldlade voor wisselgeld * vallen en voegt het aankoopbedrag toe aan de geldlade van de * drankautomaat. * * @param drankje Het gekozen drankje. */ public void kiesDrankje(String drankje) { } /** * Geeft de prijs van een drankje terug * * @param drankje De naam van het drankje. * @return De prijs van het drankje. */ public double prijsDrankje(String drankje) { } /** * Geeft aan hoeveel drankjes van een bepaalde soort nog in de * automaat zitten. * * @param drankje De naam van het drankje. * @return Aantal drankjes aanwezig in de automaat. */ public int aantalDrankjesInAutomaat(String drankje) { } /** * Vermindert het aantal drankjes in de drankautomaat met één. * * @param drankje De naam van het drankje. */ public void verminderAantalDrankjes(String drankje) { } }
Je kunt zo vaak indienen als je wenst. Er wordt enkel rekening gehouden met je laatst ingediende oplossing.
Log in om je oplossingen te testen.