Opgepast! Het lijkt erop dat je Dodona gebruikt binnen een andere webpagina waardoor mogelijk niet alles goed werkt. Laat dit weten aan je lesgever zodat hij het probleem kan oplossen door een instelling in de leeromgeving aan te passen. Ondertussen kan je op deze link klikken om Dodona te openen in een nieuw venster.
Drankautomaat
Log in om je oplossingen te testen.
/**
* De klasse drankautomaat beschrijft de werking van een drankautomaat.
* Je kan enkel euromuntstukken vanaf 5 cent in de automaat steken.
* Geld kan op drie plaatsen zitten:
* Na een verkoop: geldlade van de drankautomaat.
* Voor een voorkoop: geldlade van ingeworpen munten.
* Na een verkoop of geld terug voor de verkoop: geldlade van het wisselgeld
* De prijzen en de soorten drankjes staan vast:
* water: 0.60 euro
* cola, fanta, sprite: 0.90 euro
* fruitsap: 1.20 euro
* Van elke drank zitten initieel 20 blikjes in de automaat.
*
* @author Dominiek Vandewalle
* @version 2014-09-16
*/
public class Drankautomaat
{
// Velden
private double bedragInAutomaat;//geldlade van de automaat
private double ingeworpenBedrag; //geldlade van ingeworpen munten
private double wisselgeld; //geldlade voor het wisselgeld.
private int aantalWater;
private int aantalCola;
private int aantalFanta;
private int aantalSprite;
private int aantalFruitsap;
/**
* Constructor voor objecten van de klasse Drankautomaat
*/
public Drankautomaat()
{
bedragInAutomaat = 0;
ingeworpenBedrag = 0;
wisselgeld = 0;
aantalWater = 20;
aantalCola = 20;
aantalFanta = 20;
aantalSprite = 20;
aantalFruitsap = 20;
}
/**
* Toont het bedrag in de geldlade van de drankautomaat.
*
* @return het totale bedrag dat in de drankautomaat zit.
*/
public double getBedragInAutomaat()
{
return bedragInAutomaat;
}
/**
* Toont het bedrag in de geldlade van de ingeworpen munten.
*
* @return het ingeworpen bedrag.
*/
public double getIngeworpenBedrag()
{
return ingeworpenBedrag;
}
/**
* Laat de ingeworpen munten terug in het wisselgeldbakje vallen
*/
public void geefMuntenTerug()
{
wisselgeld += ingeworpenBedrag;
ingeworpenBedrag = 0;
}
/**
* Geeft de inhoud van het wisselgeldbakje terug.
* Het wisselgeldbakje is nu terug leeg
*
* @return het bedrag in het wisselgeldbakje
*/
public double neemWisselGeldTerug()
{
double hulp;
hulp = wisselgeld;
wisselgeld = 0;
return hulp;
}
/**
* Voegt een muntstuk toe aan het verzamelbakje van de
* ingeworpen munten.
* Laat enkel munten van 0.05, 0.10, 0.20, 0.50, 1.00, 2.00 toe.
*
* @param muntstuk de waarde van het muntstuk
*/
public void werpMuntstukIn(double muntstuk)
{
}
/**
* Vermindert het aantal drankjes van een bepaalde soort met één
* indien:
* Er voldoende geld ingeworpen werd.
* Het drankje nog in voorraad is.
* Laat het eventueel wisselgeld in de geldlade voor wisselgeld
* vallen en voegt het aankoopbedrag toe aan de geldlade van de
* drankautomaat.
*
* @param drankje Het gekozen drankje.
*/
public void kiesDrankje(String drankje)
{
}
/**
* Geeft de prijs van een drankje terug
*
* @param drankje De naam van het drankje.
* @return De prijs van het drankje.
*/
public double prijsDrankje(String drankje)
{
}
/**
* Geeft aan hoeveel drankjes van een bepaalde soort nog in de
* automaat zitten.
*
* @param drankje De naam van het drankje.
* @return Aantal drankjes aanwezig in de automaat.
*/
public int aantalDrankjesInAutomaat(String drankje)
{
}
/**
* Vermindert het aantal drankjes in de drankautomaat met één.
*
* @param drankje De naam van het drankje.
*/
public void verminderAantalDrankjes(String drankje)
{
}
}
Je kunt zo vaak indienen als je wenst. Er wordt enkel rekening gehouden met je laatst ingediende oplossing.
Log in om je oplossingen te testen.